sobota 18. mája 2013

Maďarský Marcipán

Pán Marcipán. Vždy keď ma napadne slovo marcipán, predstavím si obrovské škaredé krémové torty, zdobené marcipánovými karafiátmi a asparátom :) Neviem prečo. Asi to bude tým, že nie som zrovna veľký fanúšik marcipánu a jeho chuti. Nikdy som ho doma nevyrábala sama, a možno tak raz som ho použila na dekoráciu nejakých koláčov. Poznám však ľudí, ktorý marcipán zbožňujú (môj ocino hlavne), alebo z neho robia veľmi pekné a moderné "homemade" torty (moja kamoška Gabika "Sea" - pozdravujem!). 

Včera som si však urobila výlet do Maďarska, kde sme v dedinke Szentendre navštívili múzeum, výrobňu a predajňu marcipánu Szamos Marcipan :)  Dozvedeli sme sa tam kopu informácii, ktoré som vôbec nevedela a preto som sa rozhodla o ne podeliť.

Marcipán mali naši predkovia už v stredoveku. Z Perzie prišiel do Európy okolo 13.storočia. Hovorí sa, že marcipán náhodne vynašla dcéra benátskeho cukrára, ktorá sa ako malé dievčatko hrala v kuchyni, a náhodne zmiešala med s madľovým cukrom, a celý mix nechala na horúcej platni sporáka. Jej otec túto masu objavil, a novú chuť si veľmi rýchlo obľúbil a očividne ju aj šikovne predával. :) Ako všetci vieme, marcipán obsahuje madle, ktoré v sebe majú lecitín, známu látku podporujúcu nervovú sústavu. Tým pádom je marcipán niečo ako energy bomba :) Koncom 14.storočia sa dokonca predával v lekárňach ako liek pre psychicky a mentálne chorých ľudí.

V Maďarsku sa prvý krát oficiálne podával ako ôsmy chod novoročného obedu po svadbe hádam najznámejšieho kráľa Mateja Korvína, v roku 1477. Originálny marcipán obsahuje mleté mandle a preto sa jeho cena pohybuje do závratných súm. Nie nadarmo sa hovorí, že marcipán je kráľovská sladkosť :) Ako je bežné snáď pri každej surovine, aj marcipán má svoje lacnejšie verzie, ktoré sú vyrábané z arašidov alebo píniových orechov. 


95 kg Mickey z Marcipánu
Dnes je marcipán jednou z hlavných prísad v tortách, pralinkách alebo plnkách. Predáva sa aj samotný, aj s príchuťami alebo farbený špeciálnymi potravinárskymi farbami a gélmi.

A aký je pôvodný recept?

112 dkg očistených a drvených mandlí sa miešalo s  85 dkg cukru najmenej jednu hodinu. Počas miešania sa celá hmota štyri až päťkrát poprskávala ružovou vodou, a zároveň sa do hmoty pridávalo trošku tekutiny z Tragantu (rastlina z Ázie, u nás z rodu Kozinec), ktorý sa predom lúhoval vo vode a vylučoval tú lepkavú tekutinu. Celé cesto sa následne pomaly nahrievalo v medenom hrnci, až pokiaľ sa nelepilo na dotyk. Následne sa cesto z hrnca vybralo, vytvarovalo do formy a na vyžiadanie sa dokonca aj pozlacovalo. Takto pripravený marcipán sa následne sušil a finálne potieral vyšľahanými bielkami. 

              A čo vy? Máte radi marcipán? Ako ho používate? :)


Farbenie a Tvarovanie Marcipánu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára